Apoteken ersätter med generika!

torsdag 26 april

av Gudrun Fleetwwod, Uppland • April 2012

För några veckor sedan måste jag förnya förrådet av mina ögondroppar, Xalatan. Eftersom jag inte kände inte igen förpackningen, sa att det måste blivit något fel. Nej, inte alls blev svaret. Patentet för Xalatan gick ut i juli 2011, och nu är det fritt fram att tillverka och sälja generika. Min nya droppar heter Latanoprost från Sandoz. Latanoprost är också namnet på den prostaglandin som är det verksamma ämnet i Xalatan.

Några dagar senare blev jag uppringd av en kompis, som var upprörd, ledsen och förskräckt. Hon hade råkat ut för samma sak, det vill säga fått Latanoprost från Sandoz. Men ingen på apoteket hade upplyst henne om att det var generika hon hade fått, bara att Xalatanet ersatts med billigare variant. Dessutom hade hon aldrig hört talas om att det fanns något sådant som generika. Det är klart att hon visste att man på apoteken har skyldighet att byta ut dyra läkemedel mot billigare.

Men vad är generika? undrade hon? Hur ska man veta att de fungerar? Ja, vad är generika? Det är läkemedel som innehåller samma verksamma ämne som ett originalläkemedel, som förlorat sitt patentskydd. De kan produceras av flera tillverkare och till lägre kostnader, eftersom de kan godkännas utan att behöva upprepa den forskning och de studier som visade läkemedlets effekt och säkerhet. Vad som krävs är dock att den som vill marknadsföra generika kan visa att det verksamma ämnet, i vårt fall latanoprost, tas upp i kroppen på samma sätt som originalläkemedlet. Kraven vad det gäller kvalitetsdokumentation, det vill säga tillverkning, kontroll, stabilitet etc. är desamma som för ett originalläkemedel. Det är Läkemedelsverket som godkänner ett generiskt läkemedel. Ett sådant får inte förekomma på den svenska marknaden förrän patenttiden för orinalläkemedlet löpt ut.

Jag vet inte om ni läsare och Xalatananvändare blev vare sig klokare eller lugnare av detta. Det skulle vara intressant att höra vilka erfarenheter ni har av de olika Latanoprost som skrivs ut nu. Ber ni er glaukomläkare kryssa för att läkemedlet ej får bytas ut? I så fall varför, och vad säger er läkare om det? Har ni fått andra biverkningar av de nya dropparna? Hur har informationen på ert apotek fungerat?

Mejla mig gärna om ni har synpunkter på Xalatanersättarna.
Gudrun Fleetwood
, tel 018-53 01 20, uppland@glaukomforbundet.se

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund