Jämtland/Härjedalen

Nystekta kolbullar på årliga bussresan

Glaukomföreningen Jämtland Härjedalens årliga bussutflykt gick i juni 2016 längs med delar av Faxälven, Fjällsjöälven, Ångermanälven och Indalsälven. I strålande solsken startade vi från Östersund. Ett par mil före Ramsele tog vi av till byn Terrsjö, en avfolkningsbygd, som kämpar för sin överlevnad och drömmer om ett återtåg från storstäderna tillbaka till Norrland. På ett gårdstun välkomnades vi till ett lite annorlunda förmiddagsfika, kaffe och nystekta kolbullar. Efter fikat blev det underhållning på logen av Sven Åke Carlsson med musikvänner samt bildspel om byns historia.

Underhållning på logen i Terrsjö med musik och bildspel.

Färden gick vidare mot Ramsele över Ranasjöhöjden till hembygdsgården och  Nämforsen i Näsåker. Efter lunchuppehåll på Nipan promenerade vi ner till textilarkivet, som ligger på Nipanområdet, där man huserar i de lokaler som blev tomma efter nedläggningen av Norrlands Trängregemente, T3. Arkivet i sin helhet innefattar cirka 8 000 föremål. Det är broderier, täcken, dukar m m. Man visar på en intressant textil historia ända från förra sekelskiftet, då många lokala föreningar insåg värdet av att bevara gamla föremål och tekniker inför industrialismens genomförande.

De nya broschyrerna, Vad är glaukom? och Glaukomföreningen Jämtland Härjedalen, hade just blivit klara och delades ut till de drygt 30 deltagarna i bussen.

Vid Krångede kraftverksmuseum fick vi eftermiddagskaffe med nybakt rabarberkaka. En värdig avslutning på en fin försommarutflykt med intressanta kulturupplevelser  och med otroligt vackra vyer längs älvfårorna. Hemma igen i Östersund tackades vår chaufför och underhållare Anders Silfverdal med en varm applåd.

Text: Ingegärd Hemmingsson
Foto: Curt Malting

Vår styrelse

Sonja Lindgren, ledamot, Brunflo, Tel 073-181 61 55
Sven Jonsson
, kassör, Frösön, Tel 063-10 46 38
Anna-Kristina Jönsson
, ledamot, Östersund Tel 063-12 34 71
Bruno Johansson, ledamot, Östersund
Birgitta Brygg
, suppleant, Frösön
Hans Lingblom
, suppleant

Kontakt i Jämtland/Härjedalen

Sonja Lindgren,
tel 073-181 61 55
eller jamtlandslan@glaukomforbundet.se

Sonja är också webbansvarig och tar gärna emot texter och bilder från medlemmarna som är intressant för hemsidan. Mejla till jamtlandslan@glaukomforbundet.se

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund