Jämtland/Härjedalen

Välkommen med på bussresa till Ragunda!

Lördagen den 26 maj 2018

Kl 09.00 åker vi med Backeryds Buss från Östersund, Busstorget, gate 10. Beräknad hemkomst kl 17.00

Vi gör en dagstur till Ragunda. Där får vi guidning av Per Bergvall (känd auktionist) på Kraftverksmuseet i Krångede, samt Thailändska Paviljongen, och han följer också med till Hembygdsgården i Pålgård, samt till Döda Fallet.

På muséet blir det kaffe och smörgås, och på Hembygdsgården får vi smaka på kolbulle och vi äter lunch bestående av soppa, smörgås och kaffe med kakor efteråt. Meddela ev. specialkost.

Kostnad för bussresa, inträde till muséet och Thailändska Paviljongen samt guidning, fika och lunch blir totalt 250 kr/person. Tag gärna med jämna pengar.

Sista anmälningsdag är den 4 maj. Ta gärna med anhöriga!

Anmälan till Anna Kristina Jönsson, tel 063-12 34 71, Karin Bergman tel 063-12 43 17 eller mejla till jamtlandslan@glaukomforbundet.se

Styrelsen i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

Högintensivt förbättringsarbete på

ögonmottagningen på Östersunds sjukhus

Intensivt arbete med fokus på att lära, testa, studera och genomföra. Så beskrivs metoden förkortad HIFA. Att förbättra med fokus på kundens behov. Alla ska med på tåget. Det innebär att arbetet kommer att leda till ett ändrat sätt att jobba, inklusive förändringar av både beteenden och kultur på arbetsplatsen i fråga. På ögonmottagningen på Östersunds sjukhus har man testat HIFA i skarpt läge.

Vi har varit tre patienter från Glaukomföreningen Jämtland/Härjedalen som deltagit under detta arbete och fått ge våra synpunkter under arbetets gång, nämligen Anna Kristina Jönsson, Christina Österberg och Anders Thalin.

Läs hela artikeln av redaktör/journalist Lena Manneby, Region Jämtland Härjedalen HÄR !

Mars 2018

Christina ny ordförande i glaukomföreningen

Den 24 februari 2018 hade glaukomföreningen årsstämma i EFS-kyrkans lokaler i Östersund. Trots mycket snö och delvis oplogade vägar kom ett 30-tal medlemmar.

Anna Kristina Jönsson hälsade välkommen, och därefter serverades en god och värmande soppa. Därefter inledde Ruth Jönses med en minnesstund, parentation, för de medlemmar som gått bort.

Årsavgiften beslutades bli oförändrad 150 kr. En ny styrelse valdes och till ordförande valdes Christina Österberg, övriga ledamöter – se nedan. De avgående i styrelsen avtackades med en blomma.

Vårens aktiviteter: Världsglaukomveckan infaller vecka 11. Den 12-13 mars kommer representanter från Glaukomföreningen att finnas mitt emot kiosken på sjukhuset för att informera allmänheten om Glaukom.

Ruth Jönses påminde om att den 11 oktober är det Internationella ögondagen då Glaukomföreningen och Synskadades riksförbund bjuder in till föreläsning i Hörsalen, Östersunds sjukhus. Föreläsare blir synpedagog Krister Inde som skrivit flera böcker om synproblem.

Efter årsmötet höll läkare Hans-Olof Nylén ett intressant föredrag om Spanska sjukan i Jämtland för 100 år sedan. Många influensasjukdomar har florerat efter Spanska sjukan, men ingen har haft så stor dödlighet som Spanska sjukan år 1918. Framsteg har gjorts tack vare vacciner och andra läkemedel.

Jämtland i vinterskrud. Foto: Christina Österberg

Christina Österberg,
tel 070-330 72 13
eller jamtlandslan@glaukomforbundet.se