Norrbotten

Välbesökt Glaukomcafé i Arjeplog

I april 2018 var det premiär för ortens första Glaukomcafé. Mötet var välbesökt med drygt 20 deltagare som visade stort intresse för informationen om glaukom och frågorna var många.

Ann-Lis Forsberg och Lars Karbin från Glaukomföreningen Norrbotten reste 60 mil tur och retur till Arjeplog för att informera om glaukom på det första Glaukomcaféet.

Fin resa till storslagna Storforsen

Glaukomföreningens första medlemsresa gick till mäktiga Storforsen i Piteälven (Nordens största outbyggda fors). 26 september var en fantastiskt fin höstdag med strålande sol, som gjorde resan till en fin naturupplevelse.

Vi startade i Piteå och via Luleå och Boden anlände vi till Storforsen med cirka 25 glada medlemmar. Under resan berättade ordförande Lars Karbin nyheter inom glaukomsjukvården i Norrbotten samt formerade om Glaukomförbundets verksamhet. Vid ankomsten till Storforsen kunde vi avnjuta en välkomponerad lunchbuffé som var framdukad på hotell Storforsen. Därefter var det dags för besök i Naturreservatet där vi kunde vandra omkring forsen och omgivningarna både spångade och naturliga skogsstigar. Eftersom sommaren och hösten varit regnrika var forsens brus nästan lika öronbedövande som vid en normal vårflod. Mäktigt!

Efter en god kopp kaffe och besök i det välplacerade kapellet vid foten av den 5 km långa forsen, ett populärt kapell för vigslar, återstod bussresan hem. Ett antal knepiga klurigheter engagerade medlemmarna under hemresan där några fina priser stod på spel.

Styrelse 2018

Ordförande: Lars Karbin, Luleå
Ledamöter
:
Ann-Lis Forsberg, Piteå,
Ulf Lundgren, Piteå
Inge Fredriksson, Råneå
Anna Lisa Karlsson, Piteå
Revisor: Ros-Mari Strömberg, Piteå

Presentation av föreningen

Glaukomföreningen i Norrbotten bildades 2011 på initiativ av Svenska Glaukomförbundet.

Föreningens mål och uppgifter är att verka för

• att sprida information om glaukom till medlemmar
  • att underlätta informationsutbytet mellan medlemmar
  • att främja hög kvalitet inom glaukomsjukvården
  • att samarbeta med andra föreningar som kan stödja föreningens verksamhet
  • att medverka till ökad kunskap och information om glaukom i samhället

Vi är till för dig som har Glaukom eller som har anhörig med denna ögonsjukdom i Norrbotten.

Vi håller informationsmöten runt om i länet, där läkare, ögonsjuksköterska eller andra kunniga personer håller föredrag om Glaukom och om ämnen inom angränsande områden.

Vi anordnar glaukomskolor löpande under året för diagnostiserade glaukompatienter.

Du får tidningen ÖgonTrycket i Din brevlåda fyra gånger per år.

Årsavgiften är 200 kr.

Vill Du bli medlem, klicka på länken i högra spalten Bli medlem och fyll i formuläret så får du ett inbetalningskort med posten.

Kontakt i Norrbotten

Om du vill veta mer, kontakta Lars Karbin, tel 070-673 95 00