Östergötland

Abborrebergs café

kl 14.00-16.00

Kreativa träffar på Glaukomcaféer

Vi har lyckats få igång ett Glaukomcafé i Linköping som nu har pågått i ett år. I Norrköping har träffarna genomförts sedan några år, där träffas vi en gång i månaden. Vi vill berätta om de intensiva samtalsämnen vi har haft vid de senaste träffarna. Det visar hur givande och betydelsefulla Glaukomcaféträffar kan vara och Glaukomcaféerna fyller en funktion! Läs mer HÄR!

Här ses Carmen Hild, Lennart Hardesköld och Gunnel Wester.

Intressanta samtal på våra Glaukomcaféträffar i Norrköping och Linköping.

Region Östergötland – Behovsanalys angående

ögonsjukdomar som kan medföra betydande

funktionsnedsättning

Sedan några år är Glaukomföreningen Östergötland medlem i Funktionsrätt Östergötland. Under våren 2016 fick Funktionsrätt Östergötland en förfrågan från Region Östergötland om att anslutna föreningar kunde lämna in förslag till Behovsanalys för 2017.

Detta nappade styrelsen på. Vi satte ihop en skrivelse till Region Östergötland där vi föreslog, att en behovsanalys angående ögonsjukvården var väsentligen. Den senaste behovsanalysen hade gjorts 2004. Synskadades Riksförbund lämnade också ett förslag till behovsanalys för ögonsjukvård.

Till vår glädje fick vi hösten 2016 besked om att Region Östergötland hade anammat vårt förslag. I februari 2017 mötte representanter från vår förening tillsammans med två representanter från Synskadades Riksförbund upp med Ledningsstaben för Region Östergötland. Vi hade ett långt och givande samtal, där representanterna från Regionen skrev febrilt. Under sommaren 2017 hade Ledningsstaben intervjuer med ögonpatienter. Några av Glaukomföreningens medlemmar hade anmält sig till dessa intervjuer. Faktiskt anmälde så många sig, att Regionen inte kunde intervjua alla. Man skickade därför ut en enkät till övriga intressenter.

I november 2017 var Behovsanalysen klar. Den skickades ut till föreningen och de personer som hade varit med om intervjuer och svarat på enkäten. Likaså lades rapporten in på Regionens hemsida.

Det är en omfattande rapport om 24 sidor. Dock finns det mycket läsvärt i rapporten. Där betonas patientföreningarnas betydelse och att samarbete med Heminstruktörerna är viktiga. Vi i styrelsen har beslutat att ha Behovsanalysen som underlag för fortsatt arbete och som diskussionsunderlag när vi träffar länets politiker.

Du kan läsa hela Behovsanalysen HÄR

Medlemsresa med både nytta och nöje

I mitten av oktober 2017 genomfördes en uppskattad medlemsresa till Motala och Möjligheternas Bostad. Drygt 20 medlemmar deltog från både Valdemarsvik, Söderköping, Finspång, Norrköping, Linköping och Motala i bussresan med den förträffliga Bo Sallermo vid ratten.

I Motala visade oss Cecilia Rydstråle och hennes medarbetare den utställningsbostad som kommunen ställt i ordning för att visa hur en bostad kan och bör anpassas för personer med olika funktionshinder. Flera av dessa anpassningar kan vara till stor nytta för oss med nedsatt syn. Åsa Lodin från Iris Hjälpmedel berättade om olika hjälpmedel och anpassningsåtgärder och alla fick en hel del att fundera över om vår egen hemmiljö. Flera medlemmar kommer nog att ringa tillbaka för att höra om olika hjälpmedel såsom lampor med inställbar ljuskaraktär, talande fickminnen (Tänk att kunna spela in sitt läkarsamtal i ett fickminne så att man kan komma ihåg allt läkaren säger!) och talande klockor.

Efter tre timmar i Möjligheternas Bostad gick färden vidare till Brunneby där vi åt en god lunch med musteriets goda drycker och tillfälle gavs för inköp av must, sylt m m. Det var en väldigt trevlig dag och utflykt.

Text: Bertil Dahl Foto: Birgitta Sääf

Föreningens styrelse består av följande ledamöter:

Mona Krieg, Ordförande, tel 0125-611 14, 072-370 78 63
ostergotland@glaukomforbundet.se

Birgitta Sääf, Vice ordförande, tel 0121-139 75, 072-221 39 75
saaf.sumpen@telia.com

Sven-Åke Andersson, Sekreterare, tel 011-31 86 73, 073-023 06 72
elly32@telia.com

Bernt Hansson, Kassör, tel 070-531 17 06
bernt@kullaberg.net

Bertil Dahl
,
Ledamot
Lennart Hardesköld
, Ledamot
Birgitta Erikson Suppleant

Glaukomföreningen Östergötland bildades i maj 2011 för att på olika sätt vara ett stöd för dig med glaukom eller en anhörig som har det.

Syftet med föreningen är:

• att sprida information om glaukom till medlemmar och allmänhet,
• att underlätta informationsutbytet mellan medlemmarna,
• att påverka aktuella myndigheter och vårdorganisationer i glaukompatienternas intressen.

Ensamma är vi svaga, men tillsammans kan vi göra mycket för att påverka vår situation i positiv riktning. För endast 200 kr per år, och 50 kr för familjemedlem, blir du både medlem och inbjuden till olika intressanta sammankomster samt får den mycket informativa tidskriften Ögontrycket fem gånger om året.

Klicka på Bli medlem, fyll i formuläret och betala avgiften till vårt bankgiro nr 222-6504.

Våra Stadgar finns att läsa HÄR .

09 augusti 14:00-16:00
Glaukomcafé i Norrköping

Kontakt i Östergötland

Kontakta ordförande
Mona Krieg
tel 0125-611 14, 072-370 78 63,
e-post
  ostergotland@glaukomforbundet.se om du vill veta mer.

Postadress: c/o Mona Krieg,
Myckelsätter 10, 610 31 Vikbolandet