Östergötland

Onsdag 16 maj

Glaukomcafé i Linköping på Missionskyrkans café kl 14–16.

Torsdag 17 maj

Glaukomcafé i Norrköping på Vetekornet kl 14–16.

Maj

Dagsutflykt tillsammans med Norrköpings Skolmuseum. Information till medlemmar via e-post eller post.

14 juni

Glaukomcafé i Norrköping på Abborrebergs café kl 14–16.

Intressanta samtal på våra Glaukomcaféträffar i Norrköping och Linköping.

Medlemsresa med både nytta och nöje

I mitten av oktober 2017 genomfördes en uppskattad medlemsresa till Motala och Möjligheternas Bostad. Drygt 20 medlemmar deltog från både Valdemarsvik, Söderköping, Finspång, Norrköping, Linköping och Motala i bussresan med den förträffliga Bo Sallermo vid ratten.

I Motala visade oss Cecilia Rydstråle och hennes medarbetare den utställningsbostad som kommunen ställt i ordning för att visa hur en bostad kan och bör anpassas för personer med olika funktionshinder. Flera av dessa anpassningar kan vara till stor nytta för oss med nedsatt syn. Åsa Lodin från Iris Hjälpmedel berättade om olika hjälpmedel och anpassningsåtgärder och alla fick en hel del att fundera över om vår egen hemmiljö. Flera medlemmar kommer nog att ringa tillbaka för att höra om olika hjälpmedel såsom lampor med inställbar ljuskaraktär, talande fickminnen (Tänk att kunna spela in sitt läkarsamtal i ett fickminne så att man kan komma ihåg allt läkaren säger!) och talande klockor.

Efter tre timmar i Möjligheternas Bostad gick färden vidare till Brunneby där vi åt en god lunch med musteriets goda drycker och tillfälle gavs för inköp av must, sylt m m. Det var en väldigt trevlig dag och utflykt.

Text: Bertil Dahl Foto: Birgitta Sääf

Föreningens styrelse består av följande ledamöter:

Mona Krieg, Ordförande, tel 0125-611 14, 072-370 78 63
ostergotland@glaukomforbundet.se

Birgitta Sääf, Vice ordförande, tel 0121-139 75, 072-221 39 75
saaf.sumpen@telia.com

Sven-Åke Andersson, Sekreterare, tel 011-31 86 73, 073-023 06 72
elly32@telia.com

Bernt Hansson, Kassör, tel 070-531 17 06
bernt@kullaberg.net

Bertil Dahl
,
Ledamot
Lennart Hardesköld
, Ledamot
Birgitta Erikson Suppleant

Glaukomföreningen Östergötland bildades i maj 2011 för att på olika sätt vara ett stöd för dig med glaukom eller en anhörig som har det.

Syftet med föreningen är:

• att sprida information om glaukom till medlemmar och allmänhet,
• att underlätta informationsutbytet mellan medlemmarna,
• att påverka aktuella myndigheter och vårdorganisationer i glaukompatienternas intressen.

Ensamma är vi svaga, men tillsammans kan vi göra mycket för att påverka vår situation i positiv riktning. För endast 200 kr per år, och 50 kr för familjemedlem, blir du både medlem och inbjuden till olika intressanta sammankomster samt får den mycket informativa tidskriften Ögontrycket fyra gånger om året.

Klicka på Bli medlem, fyll i formuläret och betala avgiften till vårt bankgiro nr 222-6504.

Våra Stadgar finns att läsa HÄR .

Kontakt i Östergötland

Kontakta ordförande
Mona Krieg
tfn 0125-611 14, e-post
  ostergotland@glaukomforbundet.se om du vill veta mer.