Kreativa Glaukomcaféträffar

Vi har lyckats få igång ett Glaukomcafé i Linköping som nu har pågått i ett år. I Norrköping har träffarna genomförts sedan några år, där träffas vi en gång i månaden. Vi vill berätta om de intensiva samtalsämnen vi har haft vid de senaste träffarna. Det visar hur givande och betydelsefulla Glaukomcaféträffar kan vara och Glaukomcaféerna fyller en funktion!

Vi har talat om problemet med att inte längre kunna läsa sin dagstidning. Det ledde till information om taltidningen i Daisyformat, som de östgötska tidningarna erbjuder sina prenumeranter. Och, att Daisyapparaten också passar för taltidningen av Ögontrycket. Detta ledde till att en av deltagarna från den caféträffen har två taltidningar. Dels sin dagstidning och Ögontrycket. Detta har också lett till att vi har inkluderat tidningarnas broschyr Taltidningen i vår cafékasse. Nästa gång ämnet kommer upp har vi en broschyr att dela ut.

Vi ventilerade också vad som hade stått i lokalpressen, att Östgötatrafiken kommer i framtiden att utnyttja en App för att betala för den lokala resan. Det blev diskussioner om hur detta kommer att påverka många av våra medlemmar. Det finns de, som inte har en mobiltelefon, och likaså de som har mobiltelefoner som inte kan ladda ner Appar. Hur ska de betala i framtiden? Förslaget kom upp, att detta kanske skulle kunna vara något för föreningens styrelse att arbeta på? Något att tänka på?

Vi kom också in på möjligheten att utnyttja Linköping och Norrköpings kommuners Heminstruktörer. Några av deltagarna visste inte vad Heminstruktörerna gör, vilket jag kunde informera om. Deltagarna tyckte detta lät intressant. Det ledde till, att vi kontaktade Heminstruktörerna och bad om att få deras informationsbroschyr. Den har vi fått, så nu ligger ytterligare en broschyr i cafékassen. Och, inte nog med det! Vid senaste caféträffen dök heminstruktören Ninni Lagerdahl upp och deltog i träffen. Hon berättade om sitt arbete och blev rejält utfrågad. Heminstruktörerna i Norrköping har också uttalat sitt intresse om att komma till en caféträff.

Likaså har vi haft diskussioner om att ansöka om Färdtjänst. Vi har ventilerat våra problem med att ta ögondropparna, problemen med torra, irriterande ögon och vilka ögondroppar som är bäst för detta. Ja, nog har vi mycket att tala om. Ett kan bara sägas – Glaukomcaféerna fyller en funktion!