Sörmland

Köpmangatan 14

Tisdag 25 sept

kl 14.00-15.30

Träffas för att umgås, diskutera och ge varandra tips. Vi bjuder på kaffet, du betalar själv din kaka.

Välkommen!

Öppet möte i Eskilstuna

Tisdag den 2 oktober kl 14.00-16.00

Seniorcentrum, Alva Myrdals gata 3D

Läkare Jan Söderberg vid Ögonkliniken Optalmica i Eskilstuna berättar om våra ögonsjukdomar och svarar på dina frågor.

Vi bjuder på kaffe med dopp! Välkommen!

Glaukomföreningen Sörmland i samarbete med
Studieförbundet Vuxenskolan.

Vårens sista caféträff i Eskilstuna

Träffen ägde traditionsenligt rum på trevliga Café Bönan på Köpmangatan, där det serverades gott kaffe, choklad och goda bakverk. Glaukomsköterskan Maria från Mälarsjukhuset var inbjuden till träffen. Hon berättade ingående om glaukom och besvarade medlemmarnas många frågor. Marias medverkan var mycket uppskattad och örhoppningsvis får hon möjlighet att återkomma under hösten.

Medlemmarna uttryckte en önskan att fortsätta med caféträffarna även under hösten. Information om tidpunkt för träffarna meddelas på höstens informationsblad och här på hemsidan.

Iréne Myrelid

Öppet höstmöte om synhjälpmedel i Eskilstuna

Glaukomföreningen hade i oktober 2017 ett öppet höstmöte på Strigeln i Eskilstuna med besök av Åsa Lodin från Iris hjälpmedel. Ingalill Blixt (t v), styrelseledamot i Sörmland, inledde med att hälsa alla välkomna till mötet och presen-terade den närvarande styrelsen.

Åsa Lodin berättade om och visade många exempel på de hjälpmedel som kan underlätta vardagen för oss med synned-sättning. Möjlighet fanns också att beställa olika synhjälpmedel, allt ifrån ljuslupp till talande måttband med integrerat vattenpass och vinkelmätare. 27 personer deltog och blev bjudna på gott kaffe och välsmakande smörgås.

Text och foto: Irene Myrelid

Presentation av föreningen

När Svenska Glaukomförbundet bildades 1999 var en av dess första uppgifter att starta glaukomföreningar ute i landet. I Stockholm och Göteborg fanns ju föreningar sedan tidigare men en av de föreningar som bildades först var den i Sörmland. En interimsstyrelse utsågs våren 2000 och sedan bildades föreningen, med säte i Katrineholm, formellt i oktober samma år. Vid utgången av 2001 var antalet medlemmar 48, 2013 är det 80.

Syftet med föreningen är främst att öka glaukomikers kunskap om sin sjukdom, att sprida information om glaukom bland allmänheten, främja bra samarbete med sjukvården och uppmuntra forskning. Detta försöker vi uppnå genom att anordna informationsträffar för medlemmar och allmänhet med glaukomläkare och andra som föreläsare, arrangera samtalsgrupper där glaukomiker får träffas och samtala om sina erfarenheter och upplevelser, medverka vid ögonmottagningarnas utbildningar för nydiagnosticerade patienter, delta i handikappdagar och syncentralens brukarråd, skriva insändare i lokalpress och uppvakta politiker mm.

Vill du vara med? Klicka här på länken Bli medlem och fyll i formuläret så kommer ett inbetalningskort med posten. Du behöver inte bo i Sörmland för att vara medlem!

Varmt välkommen som medlem!

25 september 14:00-15:30
Cafeträff i Katrineholm
02 oktober 14:00-16:00
Öppet möte i Eskilstuna

Kontakt i Sörmland

Kontakta ordförande Birgitta Hedin, Trosa, tel 070-342 00 83
eller via e-post sormland@glaukomforbundet.se om du vill veta mer.

Postadress: c/o Birgitta Hedin,
Hagvägen 2, 619 91 Trosa