Positiva möten på Seniormässan i Karlstad

News55 Seniorevent 12-13 mars 2018, Karlstad CCC, Congress Culture Center

Seniormässan var arrangerad i samarbete med de fyra stora pensionärsorganisationerna: PRO, SPF Seniorerna, SKPF, RPG. Invigningen sköttes av respektive företrädare med Harald Treutiger som samordnare. Själva invigningen var Tomas Ristes uppdrag som representant för Region Värmland. De regionala företrädarna var välkända pensionärer från de olika organisationerna: PRO Lisbeth Staaf-Igelström, SPF-Seniorerna Kerstin Erlandsson, SKPF Sven Westlund, RPG Peter Andersson.

Var och en fick redogöra för sin organisations viktigaste valfrågor. 2018 års val är bara några månader bort. De verkade mycket eniga om vad som är det mest angelägna. Högst upp för alla var att få ordning på pensioner och pensionssystem. ”Alla ska kunna leva på sin pension”. Därefter prioriterades boende, vård och omsorg samt sjukvård.

Eventets gästföreläsare tillika underhållare var chefredaktör Amelia Adamo första dagen och journalisten, författaren Marianne Rundström dag två. De uppskattades båda av mässdeltagarna och bidrog till den positiva och gemytliga stämning som rådde. Harald Treutiger har ju som välkänd TV-underhållare blivit en av våra vänner.

Ett trettiotal utställare var på plats. Glaukomföreningen Värmland hade egen monter.

Styrelsen delade upp passen parvis. Öppnade montern gjorde ordförande Yngve Berg och förre kassören Ingegärd Gustavsson.

PRO, SPF Senioren, SKPF och RPG hade likaså varsin monter.

Värmlands landsting hade både monter och föreläsning om tandvård, munhälsa, tandvårdsstöd. Värmlandstrafik med flera fanns på plats.

Reseföretagen var oerhört publikdragande och besöktes flitigt. Där fanns Gruppresor, Resia, Specialresor och Vänerbuss.  Optikerföretag, NWT, länets största tidning, Aktiv-ett lokalt hjälpmedels och ortopedtekniskt företag, Röda Korset m.fl.

Samtliga politiska partier hade också montrar. Även deras studieförbund var närvarande.

De fyra pensionärsorganisationerna som bidragit till detta event är alla partipolitiskt neutrala men frågorna de arbetar med är naturligtvis seniorpolitik. De har direktkontakt med regeringen genom sin pensionärskommitte som sammanträder med regeringen ett par gånger per år. Båda parter har då tillfälle att framföra aktuella spörsmål. På lokal och regional nivå finns LPR Landstingets pensionärsråd och KPR Kommunens pensionärsråd. Dessa rådsorgan har tillkommit efter många års samarbete mellan de fyra nämnda pensionärsorganisationerna.

Som äldre pensionär kände jag mig glad och förhoppningsfull. Jag hade påverkats av den vackra positiva miljö som jag vistats i utan entrekostnad. Vi var i stans finaste och största samlingslokal. Människor jag mötte var glada och trevliga. De såg fram emot vår och sol. Kanske valrörelsen blir pensionärsvänlig? Slipper vi äntligen orättvis pensionärsbeskattning?

Det årligen återkommande eventet är en stor glad händelse i Karlstad bland de äldre. Vi träffar er gärna nästa år också. Tack för i år!

Inga Tågmark-Nilsson