Glaukomförbundet

Kommande aktiviteter:

Styrelsemöte Nästa möte är Tisdagen den 29 augusti 2017 kl 12.30 i Stockholm.

Förbundsordförande Lars Steen på Aftonbladets löpsedel och webbsida

Förbundets ordförande Lars Steen ses på Aftonbladets löpsedel och webbsida onsdag den 3 feb 2016. Rubriken under Hälsa lyder:

Vanlig ögonsjukdom riskerar göra dig blind

100 000 svenskar drabbade – utan att veta om det
Lars Steen, 77, hann få hjälp i tid

För att läsa hela artikeln måste man prenumerera på PLUS som är Aftonbladets betaltjänst för artiklar inom olika ämnesområden.

Svenska Glaukomförbundet bildades den 15 november 1999 av representanter för de lokala Glaukomföreningarna i Göteborg och Stockholm.

Glaukomförbundets roll är huvudsakligen av övergripande natur att bistå med råd och dåd samt hålla samman de regionala glaukomföreningarna och riksföreningen genom att ordna ordförandemöten och andra aktiviteter. De regionala glaukomföreningarna och riksföreningen är medlemmar i Glaukomförbundet.

Vi är till för dig, tveka inte att ta kontakt. Du hittar oss under rubriken Kontaktpersoner eller i kontaktrutan till höger.

Bli medlem i en Glaukomförening! Titta in under Föreningar och välj den förening som passar dig. Läs mer

Stöd forskningen om Glaukom
ge en minnesgåva. Ditt bidrag kommer odelat att gå till glaukomforskningen. Läs mer

Vill du vara med och starta en lokal glaukomförening på den ort där du bor? Kontakta Lars Steen, tel 073-570 15 75 eller via e-post ordf@glaukomforbundet.se

Lars Steen (ordf)
ordf@glaukomforbundet.se

Anna Wikberg (vice ordf)
anna.wikberg@glaukomforbundet.se

Åke Svensson (kassör)
kassor@glaukomforbundet.se

Roland Strömbäck (sekr)
roland.stromback@glaukomforbundet.se

Lars Karbin (ledamot)
lars.karbin@glaukomforbundet.se

Mona Krieg (suppleant)
mona.krieg@glaukomforbundet.se

Anders Nyström (suppleant)
anders.nystrom@glaukomforbundet.se

Birgitta Hedin (suppleant)
birgitta.hedin@glaukomforbundet.se

Örjan Andersson (redaktör)
ogontrycket@glaukomforbundet.se

Birgitta Fors (webbansvarig)
webb@glaukomforbundet.se

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund