Tillsammans är vi starka!

Vill du vara med och förbättra för dig och andra Glaukomiker? Idag finns det cirka 100 000 diagnostiserade fall av Glaukom. Tillsammans utgör vi en stark påtryckargrupp som kan föra forskningen inom Glaukom framåt.

Tveka inte – bli medlem och få ett eget exemplar av tidningen Ögontrycket fyra gånger per år. Fyll i dina uppgifter nedan och tryck på Skicka.

Inom en vecka får du en bekräftelse via e-post att din ansökan mottagits och dina uppgifter skickas samtidigt vidare till föreningen du angett i formuläret. Därefter skickar den regionala föreningen mer information till dig om hur du betalar, om aktiviteter etc.

Ett års medlemskap kostar i de flesta föreningar 200 kronor, 50 kronor för  familjemedlem, läs mer hos respektive förening.

Välj vilken förening du vill tillhöra och markera vald förening i fältet ”förening”. För att välja gå in under rubriken Föreningar och titta om det finns en förening i den region där du bor.

Välkommen som medlem!

ogontrycket@glaukomforbundet.se

Birgitta Fors (webbansvarig)
webb@glaukomforbundet.se

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund

2017-04-29