ÖgonTrycket

Glaukomförbundets tidskrift Ögontrycket kommer från och med 2012 ut fyra gånger per år. Den ger dig som medlem saklig information om glaukom. ÖgonTrycket sänds till alla medlemmar i de regionala glaukomföreningarna och till riksföreningens medlemmar. Tidskriften distribueras också till ögonkliniker, ögonmottagningar och sjukhusbibliotek i hela landet.

Prenumerera genom att bli medlem i en glaukomförening.

Läs ett urval av artiklar ur äldre nummer av ÖgonTrycket:

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund