Ny digital utrustning

Ny digital utrustning installeras hos optiker runt om i landet.

Genom utökat samarbete mellan optiker och ögonsjukvård, som gjorts möjligt genom en ny digital kamerautrustning som fotograferar ögonbotten, kan glaukom och andra ögonsjukdomar som till exempel ögonförändringar orsakade av diabetes och åldersförändringar i gula fläcken upptäckas i tid.

Synhälsoundersökningen hos optikern tar ca 40 minuter och omfattar undersökning av synfält och foto av ögonbotten, bestämning av synskärpan samt tryckmätning. Bildmaterialet tillsammans med övrig information skickas sedan digitalt till en ögonläkare för analys. Svaret kommer tillbaka till optikern inom 1-2 dagar. Vid tecken på sjukliga förändringar skriver ögonläkaren en remiss för vidare behandling till ögonsjukvården.

Den nya digitalutrustningen kan avlasta den redan belastade ögonvården genom att minska på antalet onödiga remisser. Ännu så länge finns utrustningen bara hos ett 50-tal optiker i landet men antalet förmodas öka. ÖgonTrycket ämnar återkomma till ämnet.

Källa: Pressinformation från Synhälsan den 17 december 2007

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund