Nytt från styrelsen

SGF höll den 15 april sitt årsmöte hos SRF (Synskadades Riksförbund) i Enskede. Tyvärr hade tre av våra tio föreningar inte möjlighet att sända ombud till stämman, vilket naturligtvis var mycket tråkigt. I samtliga föreningar behövs nya arbetsvilliga medlemmar som så småningom kan ta över efter dem som varit aktiva sedan föreningarna bildades.

Sedvanliga årsmötesförhandlingar hölls under ordförandeskap av Ewy Engström, Glaukomföreningen Värmland. Styrelsen 2008 ser ut som följer:

Ordförande: Lars Steen, Stockholm.
Kassör: Lola Bern, Småland-Öland.
Sekreterare: Monica Alhede, Göteborg.
Ledamöter: Britt-Marie Heljedal, Sörmland och Leopold Ericson, Skåneland. Suppleanter: Gudrun Ström, Stockholm, Anna Wikberg, Stockholm och Ewy Engström, Värmland.

Samtliga ledamöter kan nås via glaukomtelefonen eller e-postadressen.

Efter avslutad stämma och lunch informerade två representanter från Pfizer AB oss om hur vi ska gå tillväga för att ”attackera” media och få journalister att uppmärksamma vår ögonsjukdom och vårt föreningsarbete. Ämnet engagerar och livliga diskussioner följde om detta och om andra föreningsfrågor innan vi skiljdes åt för denna gång och trasslade oss via buss och tunnelbana mot centrum!

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund