Ögontrycket nr 2/09

Nytt från styrelsen:

Ny redaktör för Ögontrycket är nu Örjan Andersson. Läs mer >>

Artiklar:

Jan Eliasson såg sin pappa och farfar med sina förstoringsglas: – Jag kan definitivt rekommendera att man kontinuerligt går och mäter ögontrycket. Läs mer >>

Cathrine Pålsson Ahlgren, Socialutskottet: Som patientförening ska ni veta att ni har Riksdagen i ryggen. Läs mer >>

Docent Enping Chen: Missa inte att ta dropparna! Läs mer >>

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund