Ögontrycket nr 1/10 – utvalda gobitar

Ledaren av Lars Steen

Svenska Glaukomförbundet har även i år erhållit statsbidrag för den viktiga verksamheten i de glaukomsjukas tjänst. Läs mer >>

Artiklar:

Tage Boström som slår ett slag för talboken Läs mer >>

Hans ”Fråga Doktorn” Eriksson:
— Min förhoppning är att vi i framtiden kan hitta ett annat sätt att ställa diagnos och som är säkrare. Läs mer >>

Webbenkät visar på stora svårigheter för synskadade att handskas med fjärrkontrollen. Var med och tyck till du med! Läs mer >>

Full aktivitet på Världsglaukomdagen 2010. Läs mer >>

Nytt från styrelsen:

SGFs verksamhetsredovisning för 2009. Ladda ner >>
SGFs Resultat och balansrapport från 2009. Ladda ner >>

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund