Ögontrycket nr 3/10

Ledaren av Lars Steen

Glaukomförbundet är nu på väg in i en dynamisk utvecklingsfas med två huvudlinjer i 2011 års arbete. Det första är att förbättra och fokusera informationen till de människor som kan tänkas ha eller befinna sig i riskzonen för att få glaukom. Det andra är att vi behöver få till stånd fler regionala föreningar i de län som saknas i vår organisation och då även få fler medlemmar. För att nå dit har vi anlitat en extern projektledare som ska arbeta mot målet att inrätta fem nya regionala föreningar under 2011. Läs mer

Artiklar:

Vad betyder ordet Glaukom?

Ögontrycket gjorde en enkel gallup bland 100 personer som fick svara på vad ordet GLAUKOM betyder. Resultatet är nedslående. Drygt 8 av 10 tillfrågade har ingen aning om vad glaukom är för något. Läs mer!

Ny informationsstrategi med sikte

på fler föreningar och fler medlemmar

Nu går Svenska Glaukomförbundet tillsammans med länsföreningarna på offensiven med sin informationsverksamhet men också med det klara målet att starta fler föreningar. Konceptets huvuddrag innebär att organisationen måste bli både smalare och mer träffsäker i sin information om glaukom och föreningarna.

Till stöd för satsningen producerar Glaukomförbundet ett informationspaket som består av informationsbrev, pratmanus för informationsträffar, en ny informationsbroschyr om glaukom samt sju skyltar som fungerar både som blickfång under informationstillfället och som en kort sammanfattning av det som presenterats. Läs mer

Gudrun van Dyck Jarl – vår nya projektledare

Gudrun har från 1 januari 2011 uppdraget att på halvtid under ett halvår starta fem nya glaukomföreningar och få fler medlemmar till förbundet. Läs mer >>

Stora konsekvenser vid återkallat körkort

Att få diagnosen glaukom leder i en del fall till att ögonläkaren kan bli tvungen att göra en anmälan till Transportstyrelsen. Risken är då stor att Transportstyrelsen återkallar körkortet med dramatiska konsekvenser för den enskildes livssituation. Läs mer >>

Kärleken är blind – ja, de flesta blundar när dom pussas!

– Det är stor skillnad på att vara en synskadad man och att var en man som är synskadad. Jag vill vara den senare sorten. Denna distinktion framstod väldigt klar när Krister Inde gjorde ett nedslag i Norrtälje i snöstorm i november.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund