Ögontrycket nr 1 • 2011

Ledaren av Lars Steen

Bästa medlemmar och läsare!

I förra numret av Ögontrycket, nr 3- 2010, informerade vi om den nysatsning på information om glaukom och vår föreningsverksamhet, som skulle sjösättas under innevarande år. Jag har nu glädjen att kunna berätta att planerna hittills har fullföljts och även överträffats. Våra medlemmar i landets alla glaukomföreningar som har arbetat i projektet ska ha en stor eloge för sina fina insatser.

Projektet ”Starta Nytt” har fått en rivstart i år. På flera håll har planerna på att starta nya föreningar avancerat riktigt långt tack vare vår duktiga projektledare. Det gäller i första hand Jämtland, Norrbotten och Östergötland. Intresset att stödja processen är glädjande stor hos de aktuella ögonklinikerna. Utan deras hjälp vore det nog svårt att lyckas. Läs mer>>

Lär känna Susanne Axell från ”Fråga Doktorn”.

Läs mer!

Nya nationella riktlinjer för glaukomsjukvården

Här presenterar Anders Heijl, professor och överläkare vid Ögonkliniken, Skånes Universitetssjukhus, Malmö den nyligen utkomna boken Riktlinjer för glaukomsjukvården. Anders Heijl är också ordförande i Svenska Glaukomklubben, en sammanslutning av ögonläkare.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund