Ögontrycket nr 2 • 2011

Ledaren av Lars Steen

Bästa medlemmar och övriga läsare!

Innevarande år har varit intensivt på olika fronter. Som vi tidigare har rapporterat har Svenska Glaukomförbundet inlett ett samarbete med Sveriges Pensionärsförbund. Med stöd från dess högsta ledning har vi ute i våra föreningar fått möjlighet att komma till deras lokalavdelningars medlemsmöten och där informera om glaukom.  Läs mer >>

ÖT startar ny artikelserie:
Glaukom – körkortet och bilen

Det är inte helt ovanligt att i spåren av diagnosen glaukom så bedömer också läkaren om en indragning av körkortet skall prövas. Från och med hösten 2009 så gäller också nya bestämmelser där kraven sänks för läkaranmälan från ”uppenbart olämplig ”till” olämplig” som förare. För den drabbade är det oftast närmast en personlig katastrof att efter alla år bli av med körkortet. Läs mer >>

Christer Ekman som blev av med körkortet:
Nu är det uteslutet att vara underhållningsmusiker

Christer Ekman är ledamot i Glaukomföreningen i Stockholm och sitter också i förbundets arbetsgrupp för körkortsfrågor. Han har kört bil sedan 1956 men för en kort tid sedan drogs hans körkort in vilket inneburit dramatiska förändringar i hans dagliga liv. Läs mer >>

Jan Clewestam, nybliven ordförande i Glaukomföreningen Östergötland:
Någonting har gått snett!
– Jag får inte ens köra en EU-moped åtta kilometer med en maxhastighet av 45 kilometer på en liten landsväg mellan min bostad och närmaste busshållsplats. Läs mer >>

Krister Indes tio tankar om hur du skulle kunna tänka
I förra numret av ÖT presenterade synpedagogen Krister Inde de tre första tankarna ur ”Tio tankar om hur du skulle kunna tänka” som han publicerat i sin bok ”Den lilla boken om synen”. Här kommer tankarna 4, 5, 6 och 7. Läs mer >>

Nu växer Svenska Glaukomförbundet kraftfullt genom starten av inte mindre än fem nya länsföreningar – en närmast 50-procentig ökning på drygt ett halvår! Läs mer >>

Första intressegruppen startad i Västra Götaland Läs mer >> om den nya varianten av föreningsetablering!

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund