Till dig som har fått diagnosen

När man får diagnosen glaukom, eller är anhörig till någon som drabbats av denna ögonsjukdom, vet man vanligen inte så mycket om sjukdomen glaukom. Många har hört från någon, som har hört.....och så sprider sig felaktigheter och rykten.

Svenska Glaukomförbundet och de regionala Glaukomföreningarna ger saklig information om glaukom och om behandling av sjukdomen. De kan tala om vart man kan vända sig för att få kontakt med andra patienter för stöd och råd från dem som haft sjukdomen en tid och måhända uppnått viss sjukdomsinsikt.

Kunskap om sjukdomen ger trygghet och gör det lättare att ta ansvar för den livslånga behandling som blir en följd av diagnosen glaukom.

Gå med i en glaukomförening och få stöd och hjälp i vardagen.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund