Vem kan få glaukom (grön starr)?

Vem som helst kan få glaukom. Glaukom är ovanligt hos personer under 65-70 år, men desto vanligare i högre åldrar. Cirka fem procent av befolkningen över 70 år drabbas av glaukom.

Det finns en ärftlig faktor i samband med glaukom och vissa familjer är mer benägna än andra att få sjukdomen. Det är långt ifrån alla med glaukom i släkten som verkligen får sjukdomen i arv. Det är bra om du som har glaukom informerar dina anhöriga om sjukdomen och be dem kontrollera sina ögon hos ögonläkare.

Det förekommer att barn föds med glaukom, men det är ovanligt, bara ett barn på 10 000 födda.

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund