Medlemsforum är till för Glaukomförbundets medlemmar där man kan delge sina erfarenheter och diskutera aktuella frågor som rör glaukom eller föreningsarbetet. Inlägg som innehåller olämplig ton eller språkbruk, angrepp på person, grupp av personer eller andra organisationer hör inte hemma här och raderas.

Gör skillnad – gör ett inlägg i debatten om Glaukom! Vi pratar bland annat om hur vi kan få den vård vi har rätt till och att återkallande av körkort sker på vaga grunder. Gör ett inlägg>>

Fråga ögonläkaren Marcelo Ayala om du har några frågor kring din Glaukom. Maila in dina frågor så publicerar vi svaren här. Ställ en fråga>>

Bra tips i vardagen! Har du några bra tips till andra Glaukomiker. Lägg in ditt tips i forumet och förgyll andra människors vardag>>

Är du inte medlem i Glaukomföreningen men vill bli. Anmäl dig här>>

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom. Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

2017-05-04
Mäta ögontrycket själv. Ögontrycket är tydligen viktigt att ha koll på om man har glaukom. Därför borde väl alla glaukomiker kunna mäta detta själva t ex med en lättanvänd tonometer som alltså är beröringsfri. Om något onormalt händer med ögontrycket så tar man givetvis kontakt med hälsocentralen eller med en ögonläkare. Hittade en ögontrycksmätare här: http://www.bioresonator.se/sv/produkter/tonometer-art-handheld.htm men den kostar 34000 SEK. Finns det inga bra och billigare sådana mätare? /Harald
Harald, Östersund

2017-04-29