26 december

Jag har opererat vänster öga för att sänka trycket och det ligger på ca 15. Problemet efter operationen är skavningar eftersom det blev en bula bakom ögonlocket. Jag har ordinerats alla tänkbara droppar och gel, Problemet kvarstår efter  6 år, det är mycket besvärande. Vad finns det för hjälp att få?

Det är tyvärr inte helt lätt att avhjälpa dina skavbesvär. Det är mycket bra att trycket är bra, det är det viktigaste för att kunna bevara din syn. Så operationen har ju lyckats med att sänka ögontrycket. Ibland blir blåsan som bildas under ögonlocket vid operationen stor och man kan få de problem som du beskriver. Jag skulle inte rekommendera att göra något operativt åt blåsan för då riskerar du att få högt tryck i ögat istället. Dessvärre återstår det bara att försöka mildra problemet med gel. Det finns många olika sorter och ofta brukar man hitta någon som kan fungera bra.