25 juli Min 16 åriga son behandlas med starka kortison salvor sedan 3 månader pga Psoriasis. Han har

25 juli
Min 16 åriga son behandlas med starka kortison salvor sedan 3 månader
pga Psoriasis. Han har under längre tid innan dess behandlats med
kortison men i svagare styrkor.
Han gjorde en synundersökning för
några dagar sen och den visade att han hade högt tryck i båda
ögonen. Kan det vara kortisonet som är orsaken?

Kortison ögondroppar kan hos vissa personer ge högt ögontryck, men
behandling med kortisonsalvor eller kortisontabletter brukar inte
påverka ögontrycket. Salvor och tabletter ger inte så höga nivåer
av kortison i ögat så att man reagerar med högt tryck.


 

Tillbaka till Fråga Doktorn

Fråga doktorn

Ställ dina frågor om glaukom till ögonläkaren Marcelo Ayala, så svarar han så fort som möjligt. MD, docent Marcelo Ayala arbetar som ögonläkare vid Skaraborgs Sjukhus i Skövde och forskar om glaukom.

Din fråga publiceras här med ett svar och ibland kan din text behövas redigeras. Får du inget svar har "Fråga Doktorn" sorterat bort frågan för att den tidigare besvarats eller att den inte gäller glaukom.

Tips! När du läser en fråga/svar och vill tillbaka till samma fråga i listan; klicka på ”tillbakapilen” i din webbläsare. När du klickar på Tillbaka till Fråga doktorn hamnar du högst upp igen.

Se frågor och svar

Medlemsforum

2017-09-15
Mäta ögontryck hemma kostar tyvärr mycket. Exempel Home Tonometer http://www.icaretonometer.com/products/icare-home-tonometer/
Hans Hallgren, Sundsvall

2017-05-30
Har grön starr på bägge ögonen.
Lisbeth Lövmark, Stockholm

Till medlemsforumet