9 november

Hej min mamma har både grå starr och grön starr, nu vill hon operera grå starr på ett öga, finns det någon ökad risk för henne jämfört med de som inte redan har grön starr? Med hennes ögondroppar är hennes tryck 18 resp 20. Hon är 76år.

Det finns en liten risk att ögontrycket kan försämras av operatioen, men med dagens mikrokirurgi är den risken liten. Oftast rör det sig om tillfälligt förhöjt ögontryck under första dygnet. De flesta får istället lägre ögontryck efter en gråstarr operation. Viss vissa former att grönstarr kan gråstarr operationen vara lite svårare, men med den stora erfarenheten som finns att utföra gråstarr operation idag så kan man klara av de svårigheterna. Så hon behöver inte vara orolig att utföra gråstarr operation.