Jag har droppar Brimoratio & Azopt 1dr.2ggr/dag samt

Jag har droppar Brimoratio & Azopt 1dr.2ggr/dag samt
Ganfort 1dr/dag. Trycket ligger bra nu men mitt öga är rött, rinner kliar och skaver  sedan två månader. Har haft glaukom i 4 år. Doktorn såg att tårkanalen ligger tryckt mot något och det fanns ingen elastisitet. Kan tårkanalen orsaka nämnda problem eller kan det vara en reaktion av alla dropparna? Har oxyal för att " smörja "och väntar på tid för att försöka spola kanalen. Problemen blir värre under dagen från att vara lindriga på morgonen. Tar dropparna samma tider under dagen.

Om det är stopp i tårkanalen så rinner ögonen, men det brukar inte ge skav och klåda. Det kan vara olika orsaker till dina besvär, men en trolig orsak är dina ögondroppar. Man kan få allergi mot konserveringsmedlet i dropparna, eller mot själva läkemedlet. Och det kan uppkomma fast man har haft dropparna en längre tid.
Men det är bra att spola tårkanalen så att man utesluter stopp i kanalen, men ta samtidigt upp frågan om dina droppar och dina besvär på ögon mottagningen.