9 november

Jag har fått veta att jag har glaukom i båda ögonen o har också varit på MR undersökning för detta. Svaret är att man kan se att både synnerverna o synnervskorsningen är tunna. Vad betyder detta , vad är orsak o vad är verkan? Finns det något man kan göra åt detta. Påverkar det glaukomets förlopp negativt, i så fall hur?

MR undersökning brukar man vanligen inte göra vid glaukom, så orsaken till att du har fått göra en MR undersökning vet jag inte, det kan finnas flera orsaker. Vid glaukom försvinner en del av nervtrådarna i synnerven och möjligen kan det vara en orsak till att din synnerv är tunn, men det kan jag inte avgöra helt säkert.

Det visar hur som helst att synnerv och synnervskorsningen är tunna, jag kan inte säga varför de är det, men det är inget som kan repareras. En tunn synnerv är känsligare än en frisk synnerv så det kan göra att du är känsligare för ett högt ögontryck, och att det mao är viktigt att behandla ditt glaukom för att motverka ytterligare skada.