9 november

Min far behandlas sedan några år för glaukom i ena ögat. För ca 1,5 år sedan var man tvungen att öka på med ytterligare en sort ögondroppar för att sänka trycket ytterligare eftersom det hade uppkommit synfältsbortfall. Han droppar nu med Trusopt 2ggr/dag+Duotrav 1gång/dag. Problemet är att dropparna orsakar stort obehag: Ögat rinner, blir svullet och rött, svider och skaver och han blir så ljuskänslig att han måste ha solglasögon även inomhus. Man har provat byta preparat flera gånger och även provat endos utan konserveringsmedel när det funnits att få, men besvären fortsätter. Han har uppmanats använda tårsubstitut regelbundet 3-5 ggr/dag, men det lindrar bara några minuter. Han har bara problem i det behandlade ögat, och hade inga torrhetsproblem före man ökade på behandlingen. Visst måste det vara något i ögondropparna han inte tål? Hans ögonläkare säger att det verksamma ämnet kan orsaka irritation, men ska det behöva vara så här besvärligt? Han har svårt att klara av vardagliga sysslor som TV-tittande och bilkörning i mer än 15 min. Kan inte någon typ av kirurgi/laserbehandling vara aktuellt?

Det låter som att det är ögondropparna som ger besvär i din fars behandlade öga. Om man så stora besvär som du beskriver så måste man välja en annan behandling. Antingen kan man välja ögondroppar utan konserveringsmedel, eller så får man överväga laserbehandling eller operation som alternativ, prata vidare om det med hans ögonläkare.