22 april

Jag jobbar på hemtjänsten och har en patient som har glaukom. Han säger att ögondropparna svider ögondroppar, de heter Isopto-Pilokarpin 2%. Varför svider dropparna?

En del ögondroppar svider, det beror oftast på att de har ett annorlunda pH värde (surhetsgrad) jämfört med ögats tårvätska. Ögats slemhinna är känslig så därför räcker det med en liten skillnad i pH värde. För en del läkemedel måste den verksamma substansen ha ett visst pH värde för att fungera, och därför kan man inte tillverka ögondropparna med samma pH värde som ögats tårvätska. Det kan också svida mer om ögat är torrt, då bildas små sår på ögats bindehinna och hornhinnan. Man kan prova med att ge fuktande ögondroppar, sk tårersättningsmedel under några dagar för att smörja ögat, då kan de små såren läka, ,och dropparna svider mindre.