9 december

Jag har glaukom på båda ögonen.Behandlas med Alphagan, Cosopt och Lumigan sen ca 2 år. Har röda ögon nästan hela dagen, är dropparna orsaken till rodnaden.Trycket ligger på ca 17 på vänster öga (opererat för 1 år sedan, trabeculectomi) och 23 på höger. Finns andra bättre ögondroppar?

Det är inte så att det finns bättre och sämre ögondroppar. Om du med bättre menar droppar som ger färre biverkningar så kan det finnas andra droppar. Men biverkningarna är ofta olika för olika personer, så vilka som passar dig kan jag inte säga, man måste prova. Men jag kan säga att eftersom du behöver 3 olika droppar (egentligen 4 för Cosopt innehåller 2 preparat) så kommer det inte vara lätt att hitta alternativa droppar som kommer ge lika mycket trycksänkning som de droppar som du använder n. Man kan möjligen prova att byta ut någon av dropparna till engångspipitter som brukar ge mindre irritation/rodnad. Klarar du dig utan droppar på höger öga efter operationen, i så fall kan operation vara ett alternativ om du har mycket biverkningar? Diskutera med din ögonläkare om ni kan prova andra ögondroppar eller diskutera operation även för vänster öga.