5 december

Min dotterdotter har opereras 2 ggr för medfött glaukom, vid 1 respektive 4 månaders ålder. Hon är nu 1 år, hon har haft oscillerande ögontryck och nya kirurgiska ingrepp har inte varit uteslutna. Nu skall hon flyga till USA, 11 timmars resa och jag undrar hur bra detta är? Hon har också använt ögontryckssänkande droppar, just för att operation skall kunna undvikas.
Hon kontrolleras varje månad av hennes ögonkirurg, det vekar vara stabilt just nu, men jag vill gärna höra vad du tycker om flygresan.

Det är inte lätt att svara på, det måste hennes ögonläkare svara på. Men generellt gäller för glaukom att det inte är farligt att flyga. I flygplanen så kan lufttrycket variera en del jämfört med vanligt lufttryck utanför flygplanet. Svängningarna i lufttryck kan påverka ögontrycket en del, men det är oftast så små förändringar att det inte påverkar skador som kan uppkomma av glaukom. Men jag kan för lite om medfött glaukom för att kunna svara dig säkert, men din dotter kan givetvis få tydligt besked från sin ögonläkare.