6 februari

Är 70 år. Har blinda anhöriga på min mors sida (morfar & moster helblinda, mor högt tryck i åtminstone ett öga). Har kontroll årligen. Ännu ej högt tryck men årets synfältskontroll visar synfältsbortfall på båda ögonen "upptill". Ska ha ny kontroll om ett halvår. Vad rekommenderas i nuläget utöver ny kontroll?

Det är svårt att svara helt tydligt utifrån den information som du har skrivit. Om man har bedömt att ditt synfältsbortfall är början till glaukom så ska man överväga att behandla glaukomet. Om synfältsbortfallet beror på något annat, och du inte har högt tryck så tycker jag också att det verkar rimligt med ny kontroll. Fråga din ögonmottagning hur de tolkar synfältsbortfallet så kan du säkert få besked hur du bör kontrolleras framöver.