11 januari

Jag har glaucom. Köpte otrivin comp på apoteket vid förkylning och läste på bipacksedel att man inte skulle använda den nässprayen om man hade glaucom. Jag undrar varför, vad händer om man använder Otrivin comp när man har glaukom?

Det står inte att man inte ska använda Otrivin Comp om man har glaukom. Det står att Otrivin Comp kan påverka trångvinkel glaukom. Trångvinkel glaukom är en ovanlig åkomma som också kallas akut glaukom. Om man har trångvinkel glaukom bör man inte använda Otrivin Comp. Vid vanligt glaukom, öppenvinkel glaukom, kan man använda Otrivin Comp. Om man inte fått besked om att man har trångvinkel glaukom så kan du räkna med att det är vanligt glaukom som du har.
Vid trångvinkel glaukom kan Otrivin Comp vidga pupillen och då kan ögontrycket öka.