20 mars

Är 40 år, ögontryck strax över 20 och ärftlighet för glaukom i släkten. Var på rutinundersökning hos ögonläkare för en månad sedan (pga att optiker mätte högt tryck felaktigt), och inget onormalt upptäcktes. Men efter besöket har jag själv upptäckt ett bågformat skotom på ena ögat. Det börjar i blinda fläcken och sträcker sig i en båge undertill långt bort på andra sidan synfältet. Kan detta vara något annat än ett tecken på glaukom, och i såna fall vad?

En skada pga glaukom brukar inte uppträda på så kort tid som en månad. Så om allt såg bra ut hos ögonläkaren för en månad sedan är risken liten att synförändringen beror på glaukom. Det kan bero på bla glaskropps avlossning, blodpropp, blödning mm. Så ta kontakt med ögonläkare igen för att få förändringen undersökt.