17 mars

Finns det ögondroppar utan betablockerare. Droppar idag Azopt och Xalcom. Tränar en hel del men nu fått problem men förhöjd puls vid ansträngning, spänningar i bröstet, trötthet. Arbetsekg och ultraljud hjärta utan anmärkning. Kan dropparna orsaka besvären? Båda dropparna har ju dessa biverkningar.

Det finns droppar utan betablockerare. Azopt innehåller inte betablockerare, medans Xalcom gör det. Betablockerare har den effekten att pulsen sänks, man kan känna att pulsen inte vill gå upp som den brukar vid ansträngning. Att du får ökad puls kan knappast bero på betablockerarna. Det är ovanligt att få sk generella biverkningar, dvs i andra delar av kroppen än i ögat, av ögondroppar, men det kan förekomma. Det enda sättet att ta reda på det är att göra uppehåll med en droppe i taget och se om besvären förbättras. Men det är viktigt att du diskuterar med din ögonläkare först så att ditt glaukom inte försämras.