20 mars

Har fått en ny doktor som tvivlade på min diagnos glaukom på höger öga. Han satte ut medicinen DuoTrav i en vecka och testade trycket. Det var 18 på båda ögonen. Då sa han att jag inte behöver ta dropparna mer och att vi testar om några månader igen. Är lite orolig att det kan bli sämre. Verkar det okay att sluta med Duotrav på det här sättet?

Om ögat har liten eller ringa skada av glaukom så tar det inte skada av att göra uppehåll i en vecka. Det är endast om det finns uttalade skador som det kan vara tveksamt. Däremot är en vecka utan dropparna för kort tid för att utvärdera om du behöver dem. Det tar flera veckor innan effekten har gått ur för många droppar. Det kan vara lämpligt att kontrollera trycket efter ca 6 veckor för att se hur trycket ligger utan droppar och sedan kan man diskutera vidare om behovet av ögondroppar. Men det är viktigt att värdera utseendet av synnervshuvudet och synfältet innan beslut tas om att ev avstå behandling.