20 mars

Har glaukom vänster öga sedan ca 10 år. Är nu 67 år. Synfältet har försämrats från 22 procent till nu 13 procent. Har använt olika droppar och fått gjort SLT och ALT laser. För 3 mån sen var trycket 38 nu 22 (effekt av ALT laser och andra droppar). Använder idag Azopt, Timosan, Lumigan, Alphagan på sjuka ögat. Står nu inför 3 val: 1,Fortsätta med droppar=Troligen gradvis försämring. 2,Trycksänkande operation=Slippa droppar och möjliga biverkningar (Tål inte betablockerare i tablettform) men viss liten risk för försämrad syn. 3,Laserbehandling som förstör delar av vätskeproduktionen i ögat=Antagligen fortfarande droppar men ingen? risk för synförsämring. Tilläggas kan att friska ögat har full syn men behandlas med Cospt och Travatan.

Synpunkt på vad jag skall välja?

Du beskriver väldigt bra de olika behandlingsmöjligheter som finns när man har ett avancerat glaukom. Och det går inte att ge något svar på vilken behandling som är den bästa att välja i ditt fall utan det måste du ha en diskussion om med din ögonläkare. Men lite synpunkter kan jag ge. Om man har 4 ögondroppar men progress av synfältsförändringen så tycker jag att man ska välja någon annan behandling om man är så pigg i övrigt att man orkar med behandlingarna. En trycksänkande operation kan ge bra ögontryck under flera år och kan vara ett bra alternativ i ditt fall, men kan ibland kräva att man gör täta besök efter operation med olika åtgärder för ett få ett bra resultat. Den laserbehandling som du beskriver i punkt 3 ger ofta en bra trycksänkning och kräver inte så många kontroller efteråt så det kan vara enklare att utföra för dig. Vilken metod man väljer påverkas också av vilken eller vilka metoder som det finns erfarenhet av där du bor. Diskutera som sagt vidare med din ögonläkare.