26 mars

Jag har fått diagnosen Glaukom, har genomgått laserbehandling och använder droppar Travatan. Synnerven på ett öga är skadad. Jag är yr, blir lätt trött i huvudet och har svårt att fokusera, är detta vanligt och övergående?

De besvär du beskriver brukar man inte få pga glaukom, och det är inte vanliga biverkningar utav Travatan heller. Är det ena ögats synnerv oskadat så klarar man sig ofta bra synmässigt i de flesta situationer. De besvär du beskriver kan uppkomma om man har en synnedsättning på båda ögonen. Biverkningarna av Taravatan brukar oftast vara lokala i ögat, tex rodnad och längre ögonfransar. Prata med din läkare om andra möjliga orsaker till besvären. Finner man ingen annar orsak så får du ändå överväga ev biverkning av Travatan.