17 mars

Kan det vara så att progressiva glasögon gör att man inte använder sidoseendet och att detta inte övas genom att man vrider huvudet mera än utan glasögon.

Finns glasögon gjorda för ett bättre seende åt sidorna.  (T.ex. progressiva utåt sidorna)? Varför har många med Glaukom med försämrat vinkelseende men bibehållet sådant uppåt?

Seendet utåt sidorna i synfältet, det som du kallar vinkelseendet går inte att träna upp. Hur bra man ser åt sidorna avgörs av om det finns fungerande synceller i ögats näthinna och synnerv. Är de celler som behövs för att man ska se åt sidan skadade så kan man inte se åt sidan. Man skulle kunna tänka sig att använda specialglas med speglar eller liknande för att kunna se åt sidorna, men jag känner inte till några sådana. Vid glaukom skadas synfältet både utåt sidorna, uppåt och även inåt näsan, så att det bibehålls uppåt stämmer inte. Däremot är vi mer beroende av ett fungerande synfält åt sidorna än uppåt, så vi störs mer av att synfältet inte fungerar utåt sidorna.