25 mars

Om min mor hade glaukom som behandlades med ögondroppar finns det då några riktlinjer för att kontrollera oss barn hos ögonläkare. Som jag har förstått så kan sjukdomen vara ärftlig.

Det finns en ökad risk att få glaukom om man har nära släktingar med glaukom, framför allt om man har flera nära släktingar med glaukom. Det finns olika riktlinjer i olika landsting över hur man ska göra med kontroller. Men det vanliga är att rekommendera personar med fler nära släktingar med glaukom att kontrollera ögontrycket var 3-5 år from att man är 45-50 år. Det kan göras hos optiker, en del privatpraktiserande ögonläkare utför också dessa kontroller. Det är troligen inte lätt att få tid på en landstingsklinik för dessa kontroller, där får besökstiderna vikas för de med manifesta ögonsjukdomar.