Var går gränsen för indraget körkort? P.g.a. Glaukom har jag mycket dålig syn och mycket begränsat s

Var går gränsen för indraget körkort?

P.g.a. Glaukom har jag mycket dålig syn och mycket begränsat synfält på ett öga.

Med det andra ögat ser jag med glasögon den nedersta raden vid synkontroll. Jag har inga som helst bekymmer med min bilkörning förutom, som för många, svårare vid mörkerkörning.
Senaste besöket hos ögonläkaren blev chockartat, då han säger du kör väl inte bil?
Efter sex år med sjukdomen har hjärnan "lärt" sig och jag känner själv inga begränsningar.
Skall nu göra en ny synfältskontroll då jag tittar med båda ögonen samtidigt.

Det finns olika synfunktioner som vi mäter för att bedöma synförmågan. Dels pratar vi om synskärpan, eller skarpseendet. Det är synen vi använder för tex att läsa eller se små detaljer. Den är lätt att mäta och där finns en tydlig nivå som man måste klara för att få köra bil.
Dels mäter vi synfältet, det mäter bla hur bra man ser utåt sidorna men även framåt. Även här finns det specifika gränser som man har bestämt ska uppfyllas för att man ska få köra bil. Undersökningen ska även göras med båda ögonen samtidigt som du skriver om. I synfältet kan det finnas stora förändringar utan att man själv har besvär i sitt vardagsliv. De kan ändå vara så stora att man inte uppfyller kraven för bilkörning, gränserna är satta för att skydda både andra trafikanter och sig själv. Självklart kan det vara svårt att acceptera att man inte får köra bil när man själv tycker att synen fungerar tillräckligt bra!

Om du läst Ögontrycket, Svenska Glaukomförbundets medlemstidning, eller här på hemsidan så vet du att det finns en debatt om dessa gränser är riktiga. Man debatterar även vilka undersökningar som ska krävas för att värdera synen.