22 november

Jag behandlas med Timosan ögondroppar. Har slut på dropparna nu och även pengar för att köpa dom. (Tycker de är fruktansvärt dyra faktiskt.) Jag kommer  inte kunna köpa ögondroppar förrän om 1 vecka. Hur farligt är det att avstå i x antal dagar? Kan det hända mycket på 1 vecka?

Det är svårt att svara på eftersom det beror på hur högt tryck ögat får utan droppar, och i vilket stadie sjukdomen befinner sig. Glaukom är en sjukdom som till en början förändras långsamt, så att vara utan droppar i början av sjukdomen kanske inte påverkar så mycket. När sjukdomen har utvecklats mer så är synnerven känsligare, och även kortare period utan droppar kan försämra synen. Eftersom man inte alltid vet i vilket stadie sjukdomen befinner sig i så är det viktigt att ta ögondropparna regelbundet för att hålla en jämn trycknivå, annars kan synen försämras.