6 november

Jag har fått ögondroppar Monoprost mot okulär hypertension. Känner nu efter 4 dagar en svidande känsla och att det känns torrt i ögonen.

Hur länge brukar man ha biverkningar och är de övergående?

Det är olika. Vissa biverkningar går inte över utan man måste byta ögondroppar för att slippa biverkningarna. Men såna biverkningar brukar komma när man har haft ögondropparna en längre tid. Du har fått besvären så fort så det är nog mer en irritation av droppen. Det kan ofta bli bättre när du vänjer dig vid dropparna. Ögonen kan vara torra och det kan du behöva behandla med smörjande droppar som du köper receptfritt på apoteket. Om besvären inte förbättras så tycker jag att du ska diskutera med din ögonmottagning.