5 november

Min far har glaukom sedan många år. Har uppmärksammats av honom att det kan vara ärftligt, och bör kollas upp. Tog upp det med min husläkare förra veckan som sade att det inte ingår i landstingets åtaganden. Stämmer det, och gäller det olika i olika landsting? Jag är född 1956.

Det stämmer att det kan vara olika i olika landsting, varje landsting/ögonklinik bestämmer vad man prioriterar att använda sina resurser till. Det har kommit nya behandlingsmetoder för olika ögonsjukdomar de senaste åren, för att hinna med att ta hand om de patientgrupper som behöver behandling så tvingas man att göra prioriteringar.
Vi vet att det är viktigt med tidig upptäckt av glaukom. För att lösa det så bra som möjligt när resurserna inte räcker till, så har många landsting gjort så att man hänvisar personer med glaukom i sin familj att göra regelbundna kontroller av ögontrycket hos optiker. Om optikern finner något avvikande så blir man remitterad till ögonklinik.