5 november

Skriver till er då min pappa har fått indragit körkort då han inte klarade estermantestet, han hade en dålig dag och skulle vilja göra om det men det är väldigt lång tid att göra ett nytt test inom sjukvården. Kan ni komma med några tips i Norrland där man kan göra Estermantest? Privata kliniker?
Estemansynfält är ett bra test på det sättet att det hos nästan alla är säkert, dvs man får samma resultat om en person utför testet vid flera tillfällen. En ”dålig dag” brukar inte påverka testresultatet så mycket. Trots det så kan det vara viss skillnad första gångerna man gör synfältsundersökningen. Om resultatet är så påverkat att det finns risk att körkortet kan dras in så tycker jag att man bör göra 2 test för att vara säker på ett riktigt resultat. Om din pappa har diabets eller glaukom så kan flera undersökningar redan vara utförda så att man bedömer att det inte behövs fler undersökningar. Kontakta er ögonklinik och få ett besked om det finns möjlighet till ett ytterligare test. Tyvärr känner jag inte alls till vilka kliniker som finns i olika delar av Norrland, det lättaste är att söka Eniro eller liknande söktjänst.