11 oktober

Vad är skillnaden mellan okulärhypertension och glaukom? I boken Riktlinjer för Glaukomsjukvården skriver man att behandling bör övervägas om ögontrycket vid okulär hypertension överstiger 28-30. Jag tar droppar för att förebygga glaukom fast värdet ligger runt 22 och har inte några påvisbara skador. Och hur vet man att jag har glaukom förutom trycket. Min ögonläkare säger att det är trycket som orsakar glaukom. Tacksam för hjälp att reda ut detta.

Jag kan förstå att det kan vara svårt att förstå skillnaden. Vid okulär hypertension så har man ett förhöjt ögontryck utan ett säkerställt glaukom. För att ställa diagnosen glaukom så bedömer man ögontryck, utseendet på synnervshuvudet och synfältet. Synnervshuvudet ser man om tittar in i ögat, det kan också avbildas med olika apparatur och sedan bedömer man de bilder man får utav synnervshuvudet. Synfältet undersöker man genom att patienten får titta efter ljuspunkter och sedan trycka på en knapp för att ange om han/hon ser dem. För att få diagnosen glaukom så ska det finnas förändringar på synnervshuvudet eller synfältet. Glaukom kan man ha med lågt eller högt ögontryck. Ett högt ögontryck vet vi ger en större risk att få glaukom så därför ger vi ibland behandling för att sänka ögontrycket för förebygga att få glaukomskador. Om det har uppstått en skada så går den nämligen inte att reparera. Det är riktigt att riktlinjerna för att behandla okulärhypertension är att trycket ska vara 28-30, men man kan ibland ha en skyddande effekt även vid lägre tryck. Det kan också finnas ytterligare faktorer i ditt öga som gör att du har en högre risk för glaukom och att det därför finns skäl att behandla.