24 april

Hur lång tid efter en trycksänkande operation brukar man kalla till synfältsundersökning? Vilka intervaller i fortsättningen är rimliga?

Det finns inget brukar, men först ska man vänta tills läkningen är färdig och ögontrycket ligger stabilt. Det kan ta olika lång tid men ca 6 månader. Hur ofta man gör synfältsundersökning därefter beror på rutinen vid den aktuella kliniken, och på hur stora synfältsskador som det fanns innan operation. Men det är viktigt att se om man kan stoppa synfältsförsämringen så jag tycker att man bör göra synfältsundersökning några gånger första året efter att läkningen är klar. En del personer har så stora synfältskador att det inte finns anledning att göra ytterligare synfältsundersökningar utan man får följa utvecklingen av glaukomet på annat sätt.