24 april

Min mamma har opererat båda ögonen på grund av högt tryck, det vänstra ögat har trots operationen ett tryck på 22, vad betyder det, vad kan vara fel? Vad kan man göra?

All behandling vid glaukom syftar till att sänka ögontrycket. Om droppar eller laser inte räcker till så opererar man. Vid operationen skapar man ett bättre utflöde av vätska från ögat, och därmed sjunker trycket. En operation har oftast bäst effekt första tiden efter operationen men hos en del finns den trycksänkande effekten kvar i många år. I många fall så sänker en operation trycket så bra att man klarar sig utan ögondroppar, men i knappt hälften av fallen så behöver man komplettera med ögondroppar för att få tillräckligt lågt ögontryck.

Vilket tryck som är tillräckligt lågt är olika från person till person. Ni måste fråga viket måltrycket är för din mamma för att veta om 22 är bra eller för högt. Är det för högt så behöver hon troligen en kompleterande behandling, med ögondroppar eller laser.