Det talas om att det inte är bra med för lågt tryck heller. När är det för lågt? Jag tar Monoprost

27 augusti

Det talas om att det inte är bra med för lågt tryck heller. När är det för lågt?  Jag tar Monoprost varje kväll. Sist var trycket 8 resp. 14. Läkaren sa att jag kunde ta droppar varannan kväll. Är det tillrådligt?

Man klarar låga ögontryck, det kan hos vissa personer vara 2 eller 4 utan särskilda problem. Men det kan vara onödigt att behandla så att man får så lågt tryck, behandlingen kan ju ha biverkningar. Hur det påverkar att behandla varannan dag med ögondroppar är inte klarlagt så det verkar som en tveksam ordination. Har man flera droppar kan man minska till en droppe om man inte vill sänka trycket så mycket. Har man bara en ögon droppe kan man sluta med droppen en tid för att se hur trycket reagerar, men det måste göras i samråd med ögonläkare.