27 augusti

Har nyligen fått mitt körkort återkallat av Transportstyrelsen pga synfältsdefekter orsakade av glaukom, men har möjlighet att överklaga. Tycker nämligen själv att jag har full kontroll över körfältet och har god synskärpa. Dessutom god självinsikt i min situation och anser att jag kan avgöra när det är dags att sluta köra. De undersökningar man tillämpar (Humphrey resp. Estermann) är oerhört stressande för oss som är äldre (är själv 75). Finns det inga andra sätt att gå tillväga? T.ex. i lugn och ro diskutera med sin ögonläkare, kanske göra ett manuellt synfältsprov utan stress? Min ögonläkare säger att hon begår tjänstefel om hon inte skickar in testresultaten till T-styrelsen. Har inte läkarna ett eget ord med i laget?

Om du följt debatten på SGF:s hemsida och i tidningen ÖgonTrycket så har du säkert sett att många har samma åsikter som du. Det pågår lobbyarbete från SGF:s sida gentemot Transportstyrelsen angående synkraven för körkort. Som det är nu så är det Transportstyrelsens gränser som gäller, vi ögonläkare bestämmer inte om en person klarar av att köra bil, vi kan ge utlåtande om synen men det är Transportstyrelsen som bestämmer.  De synfältstester som du nämner är de bästa för att kunna bedöma synfältet, även äldre personer klarar av dem bra jämfört med andra test. Men det som diskuteras är vilka krav det ska vara för att få köra bil. Ta kontakt med din lokalförening eller SGF så kan du få mer information i frågan.