Jag hade nyligen ett ögontryck på 18 på vänster öga och 21 på höger öga, ingen glaukommisstanke. Jag

27 augusti

Jag hade nyligen ett ögontryck på 18 på vänster öga och 21 på höger öga, ingen glaukommisstanke. Jag har under de senaste 6 åren vid mätningarna haft mellan 12- 14 på båda ögonen. Vilka andra orsaker kan finnas?

Det normala ögontrycket är olika för olika personer, det kan också variera över tid hos samma person. Om ögontrycket plötsligt ändras så bör man undersöka för att ta reda på om det kan vara glaukom, och det verkar du ha gjort. Någon annan orsak till det ändrade ögontrycket än glaukom eller en normal variation av ögontrycket finns inte. Har Glaukom uteslutits så kan du avvakta 6-12 månader och sedan mäta ögontrycken igen.