11 mars

Jag använder Xalatan och undrar lite vad man ska tänka på när det gäller hygien vid användning av Xalatan. Vad finns det för risker vid bristande hygien?

När man tar ögondroppar ska man tvätta händerna innan man tar sina ögondroppar. För att undvika att det ska komma bakterier på flasktoppen är det viktigt att man inte vidrör toppen av droppflaskan när man har öppnat flaskan. Bakterierierna kan annars följa med in i ögat. Sätt tillbaks korken direkt efter att du har tagit ögondropparna så att flasktoppen och innehållet i flaskan skyddas när flaskan inte används. Torka av droppar som rinner ut på kinden med ren pappersservett, använd inte tygnäsduk eller liknande som ofta blir smutsig. Dessa råd gäller för alla ögondroppar.

Om man inte sköter hygienen finns det risk att det komma bakterier med dropparna in i ögat som kan orsaka en ögoninfektion, men följs de här råden så är det mycket liten risk för infektion.